האם תסריטי שיחה באמת עובדים?

לפני הרבה שנים קיבלנו פרויקט מאחת מחברות הרכב, שמטרתו הייתה לקבוע פגישות עם הגורמים הכי בכירים במשק, במטרה לתת להם במתנה דגם מוקטן של הרכב, ולהציע להם אופציה לנסיעת מבחן.

מה הייתה הבעיה?

שהמזכירות של האנשים הכי בכירים במשק מתוכנתות לסנן. הרי האנשים האלו לא יכולים להגיב לכל מי שפונה אליהם, והיא שומרת הסף שלהם, שתפקידה להחליט מי עובר ומי לא, כמו סלקטורית במועדון.

אתגר נוסף שעמד לפנינו היה שברשימה של אותה חברה היו מספר קטן מאד של לקוחות, כמה מאות, כך שבניגוד לפרויקטים ארציים גדולים, שבהם יש עשרות אלפי לידים להתקשרות, לא הייתה לנו אפשרות "לשרוף" לקוחות פוטנציאליים. היינו חייבים להצליח.

ואם נוסיף לכך את העובדה שלא כל אדם רוצה להחליף רכב, או אוהב את המותג הספציפי ששיווקנו, בואו נגיד שהמשימה של נציג הטלמיטינג שלנו לא הייתה פשוטה.

אז מה עשינו?

ישבנו וחשבנו מה כדאי לומר בטלפון. הרי אם תגיד למזכירה שאתה רוצה לקבוע פגישה, היא תסרב ב -99% מהמקרים. אחרי חשיבה מעמיקה, פיצחנו את הנושא. הניסוח שבחרנו בו לפתיחת השיחה היה כזה:

שלום, אני מדבר עם המזכירה של _________?

שלום לך, מדבר ______ מחברת ____________. רציתי בבקשה לתאם מסירה של חבילה ל ___________.

פתיחת שיחה כזו לא הביאה את המזכירה למנגנון האוטומטי של הסינון, כך שהנציג יכול היה לפתח איתה שיחה, ולאחר מכן להסביר לה שחשוב לו שמסירת החבילה תהיה אישית. יש הבדל גדול בין מסירת חבילה אישית (כמו ששאולי מארץ נהדרת אמר, במערכון האלמותי: רוצה להביא לו ביד), לבין קביעת פגישה. "מסירת חבילה" זה קטן יותר, הגיוני יותר, מ"קביעת פגישה."

וכך, ממצב שבו כמעט לא היה לנו סיכוי לקבוע פגישות, הצלחנו לקבוע לא מעט פגישות, והפרויקט הסתיים בהצלחה.

זוהי דוגמה שבה שימוש בתסריט שיחה שירת אותנו נאמנה. ומצד שני, יש הרבה מקרים אחרים שבהם תסריטי שיחה לא עובדים בכלל. זה לא מתאים לכל מוצר, לכל איש מכירות, ולכל תהליך מכירה. יחד עם זאת, זה גם מאד תלוי באיכות תסריט השיחה. 

הנה כמה טיפים בשבילכם, שיעזרו לכם לייצר תסריט שיחה אפקטיבי:

אחרי 24 שנה שבהם כתבתי תסריטי שיחה ותורות מכירה (מוצר רחב יותר, שכולל מרכיבים נוספים שהם מעבר לתסריט השיחה, והוא חובה בכל חברה בעיני), אני חושב שתסריט שיחה מדויק, ותורת מכירה טובה, בשילוב עם הדרכה ואימון צמוד לנציגים, יכול במקרים רבים לחולל שינוי אדיר. היו מקרים שבהם הגדלנו מכירות בעשרות ובמאות אחוזים, בראש ובראשונה בגלל בניית תורות מכירה ותסריטי שיחה מדויקים, אבל שוב – זה לא מתאים לכל אחד, ולא מתאים לכל סיטואציה.

מקווה שקיבלתם ערך. מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה שיש לכם בנושא.  שיהיה בהצלחה !

יום נפלא,

רועי ישורון